Grote vraagtekens bij aanleg derde padelterrein

Erik De Gruyter 15-12-2021

Zoals bekend is ook bij TC Basveld padel een succesverhaal geworden. Toen het aantal leden piekte naar 400 aangesloten personen, werd besloten om een ledenstop in te voeren. De lokroep om de twee padelcourts gezelschap te laten krijgen van een derde padelterrein klonk alsmaar luider bij de achterban.
Het clubbestuur heeft in het voorjaar reeds in alle sereniteit de horizon afgetast naar de mogelijkheden voor een derde padelterrein. Daarbij kregen we bij de gemeentelijke instanties de mondelinge toezegging dat de inplanting kon gebeuren naast padel 1 en 2.
Jammer genoeg werden wij in die periode ook geconfronteerd met klachten van onze buren uit de Basveldweg. TC Basveld heeft zich onmiddellijk bereid verklaard om te luisteren naar de grieven van de buren en waar nodig samen met de gemeente naar oplossingen te zoeken. De reservaties werden ingedijkt binnen een tijdsbestek van 9 uur tot 22 uur.
In de zomermaanden is gebleken dat deze aanpak doeltreffend gewerkt had.  Noch bij  de gemeente noch bij TC Basveld werd er de laatste maanden gewag gemaakt van enige overlast.
In juli vond er een nieuw overleg plaats tussen schepen Bram De Raeve en de buurtgemeenschap van de Basveldweg. Daar het implementeren van een geluidsmuur extreem hoge kosten met zich meebrengt, werd de piste van een groenscherm bewandeld.
De buurt gaf aan dat de "groene wal" op de eerste plaats een welgekomen buffer tussen de Finse piste en de tuinen van de woningen zou vormen. Met andere woorden, een groenscherm biedt de bewoners meer privacy en geen inkijk in hun tuinen tegen de passage van wandelaars of joggers.
De gemeente had beloofd dat er tegen eind juli terugkoppeling zou gegeven worden aan de Basveldweg bewoners. Maar uiteindelijk duurde het tot vorige maand vooraleer die info er kwam.
Op 8 november had TC Basveld contact met de gemeentelijke overheid in verband met de aanleg van een derde padelterrein.
In dat overleg liet schepen Bram De Raeve duidelijk uitschijnen dat de aanleg van een derde padelterrein op de huidige site naast padelterrein 1 en 2 absoluut geen opportuniteit kon zijn.
Het voorstel van de gemeente was om padelterrein 3 in te bedden  achter onze tennisterreinen 1 en 2.
Het toeval wil dat TC Basveld in de tijd dat we voor twee padelterreinen gingen die plaats als absolute prioriteit naar voren heeft geschoven. Omwille van de "heilige" eikenbomen waar letterlijk niet mocht aan geraakt worden, gaf de gemeente toen echter de voorkeur aan de huidige inplanting...
Op 30 november ontvingen wij volgend schrijven van de gemeente:

Aanleg bijkomend padelterrein TC Basveld

Beste,

Naar aanleiding van het overleg dd. 8 november 2021 werd de problematiek van de aanleg van een derde padelterrein besproken op het college van burgemeester en schepenen dd. 16 november jl.
Wij wensen de club formeel op de hoogte te stellen dat het college akkoord is met de aanleg van een
bijkomend padelterrein. Dit kan echter niet worden aangesloten aan de huidige twee terreinen.
Wij zouden de club dan ook willen vragen om dit mee te nemen in de overweging van de aanleg van een derde terrein en het gemeentebestuur op de hoogte te houden van een alternatieve locatie. Indien hierover een akkoord kan worden gevonden, zullen wij vervolgens communiceren naar de buurt.
Verder zouden we de club willen informeren dat aan de achterzijde van de padelterreinen een talud met groenbuffer zal worden aangelegd om zo een visuele scheiding aan te brengen. De Finse piste zal hierbij verplaatst worden in de richting van de padelterreinen.

Met vriendelijke groeten

Bart Telen                                    Johny De Raeve

Even ter verduidelijking: het schepencollege geeft dus de toelating voor de aanleg van een bijkomend padelterrein.
TC Basveld wenst bij zijn leden te benadrukken dat de inplanting van een derde padelterrein op die zogenaamde alternatieve locatie zowel financieel als praktisch grote gevolgen heeft: de aanleg van een derde padelterrein op de huidige locatie zou  circa 55.000 € gekost hebben. Door het ontbreken van allerlei nutsvoorzieningen zouden wij achter tenniscourt 1 en 2 circa 20.000 € meer moeten opdiepen.
De gemeente heeft reeds te kennen gegeven dat TC Basveld financieel alles zelf dient te coveren en dat is bij de club niet op een koude steen gevallen. Bovendien dreigen wij grote overlast te hebben van vallende bladeren bij de inplanting achter tennisterrein 1 en 2.
TC Basveld staat voor een moeilijke evenwichtsoefening. Enerzijds willen wij onze talrijke padelleden het nodige comfort bieden om ook in competitief verband  aan de slag te gaan. Anderzijds kunnen wij ons moeilijk vinden in de strikte "spelregels", die de gemeente oplegt in verband met een bijkomend padelterrein.
Het mag dan ook duidelijk zijn dat onder de huidige omstandigheden de club met spijt in het hart de aanleg van een derde padelterrein in de ijskast dient te stoppen.